Ahad, 31 Mei 2009

[ Motivasi ] (Filosofi Hidup) berdana



 
1785
5 hal dana dari seseorang yang baik. Ia berdana dengan keyakinan, ia berdana dengan hormat, ia berdana tepat pada waktunya, ia berdana dengan hati iklas dan ia berdana tanpa merugikan dirinya sendiri ataupun pihak lain
Hari itu di Fakultas Kedokteran UI sedang berlangsung ujian anatomi hewan. Ujian kali ini susah sekali. Mahasiswa harus bisa menentukan jenis/nama serangga dari potongan-potongan kaki yang diberikan si dosen.
Dua jam sudah berlalu. Nggak ada satu mahasiswa pun yang bisa menjawab soal ujian. Seorang mahasiswa yang bete abis memutuskan untuk keluar ruangan. Doi membanting pintu saking kesalnya. "Braaaakkkkk!!!!"
Mendengar suara pintu dibanting, si dosen marah besar. "Hey! Seenaknya saja kamu membanting pintu! Siapa nama kamu???!!!" teriak profesor anatomi itu.
Si mahasiswa yang sudah terlanjur berada di luar segera menjulurkan kakinya ke pintu sambil berkata,
"Nih kaki saya, Prof. Coba tebak siapa nama saya?"


Get your preferred Email name!
Now you can @ymail.com and @rocketmail.com.

__._,_.___
Egroup ini dikendalikan oleh http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Tidak dibenarkan mengiklan.

http://groups.yahoo.com/group/motivasi-minda
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Groups

Auto Enthusiast Zone

Love cars? Check out the

Auto Enthusiast Zone

Group Charity

Be the Change

A citizen movement

to change the world

Get in Shape

on Yahoo! Groups

Find a buddy

and lose weight.

.

__,_._,___

Sabtu, 30 Mei 2009

[Bicara-Remaja] Tak Rugi satu sen pun!!!




TAMBAH PENDAPATAN ANDA DENGAN CARA MUDAH & PANTAS !!!

Anda Mampu Menjana Pendapatan RM100 Hingga RM1000+++/Sehari

*Perhatian : Ini adalah masanya anda boleh merubah hidup anda
selamanya..dan kami akan buktikan kata-kata kami ini bukan sekadar
omongan kosong...
Salam sejahtera bicara-remaja
KENAPA ANDA MESTI SERTAI KAMI ?
* Tak rugi satu sen pun kalau anda sertai kami....
1- Pendaftaran PERCUMA, dibekalkan WEB REFERRAL untuk promosi dan
kemudahan sms. Canggihnyer!!
2- Tidak perlu jual produk, anda hanya perlu promosikan produk
syarikat, segala urusan jual/beli & penghantaran produk diuruskan oleh
pihak syarikat. Senangnyer!!
3- Tiada mesyuarat, kursus, seminar atau perjumpaan
upline/downline yang membuang masa anda. Bagusnyer!!
4- Belian bulanan melebihi RM 25.00 sudah layak mendapat komisyen.
Mudahnyer!!
5- Kiraan bonus hingga 20 level dan tiada had penajaan.
Untungnyer!!
6- Produk yang ditawarkan sungguh berkualiti dan terbukti .
Diiktiraf seluruh dunia
* Bagaimana?? Masih ragu-ragu?? Baca seterusnya...
Perhatian : Ini bukan skim pelaburan wang internet @ cepat kaya
KOMISYEN DITAWARKAN
* Pelbagai komisyen yang ditawarkan jika anda menjadi ahli Bioasli. Anda
masih tidak yakin??...
1- Komisyen World Pool (belian awal) tanpa downline pun anda mampu
mendapat komisyen RMxxxx.00++-Kiraan bermula 15 haribulan masa
12:00:01pm setiap bulan. Anda mampu lakukannya..
2- Komisyen penajaan disusun auto secara spill over 5 sehingga 20
level-Affiliate program. Sekiranya anda menaja 5 orang level pertama dan
setiap downline juga menaja 5, jangan asyik tak percaya pendapatan anda
boleh mencecah RM3000.00++ jika mencecah 20 level boleh dapat
RMxxx,xxx,xxx,+++.
3- Komisyen Plan A dan Plan B, Komisyen Direct sponsor, komisyen
belian tajaan dan banyak lagi... Waaa...rasa macam tak percaya pula!!!
4- Komisyen Plan C, pihak syarikat memperuntukkan 70% dari jualan
sebagai komisyen. Komisyen start RM25, komisyen penajaan 10 level RM5
(1L hingga 5L) RM5 (6L hingga 10L) RM10 dan komisyen Money Pool RM10 x
keseluruhan bilangan jualan dan dibahagi dengan mereka yang layak setiap
minggu. (7hb, 14hb, 21hb dan 31hb)

ANDA TERUJA DENGAN SISTEM

PLAN PEMASARAN KAMI!!!

BERTINDAKLAH SEKARANG!!!

RAMAI AHLI KAMI YANG TELAH BERJAYA...

TIDAK RUGI JIKA SEKADAR INGIN MENCUBA...

Pelbagai hadiah ditawarkan dari masa ke semasa, ada set khas pula
tu..boleh jimat...
Masih tak percaya??..sila lihat website kami untuk mengetahui
perkembangan terkini...Sihat, untung dan dapat duit poket...mudahkan??
Produk yang syarikat tawarkan:-

1- Minyak Power 31 (VCO31)-Suami *Produk paling HANGAT di
pasaran...
2- Minyak Kelapa Dara Pure (VCOP)
3- Minyak Kelapa Dara + Habbatus Sauda(VCOHS)
4- Minyak Kelapa Dara Bermadu (VCOH)
5- Jus Herba Mas Madu (JHMM)
6- Kapsul Minyak Kelapa Dara + Habbatus Sauda (CVCO)
7- Kapsul Minyak Kelapa Dara Asli (CVCOP)
8- Website peribadi @ perniagaan @ persatuan
8- Teh Herba Mas Cotek + Misai Kucing + Stevia manisan herba
(THMMS)
9- Kopi Kelapa Dara (KKD)
10- Losyen Minyak Kelapa Dara
11- Sabun Minyak Kelapa Dara
12- Tonik Minyak Kelapa Dara (HUGO)
13- Tonik Minyak Kelapa Dara (POLO)
14- Minyak Kelapa Dara Asli (VCOA)
15- Lotion Power 3 Lines (L3L)-Suami
16- Lotion Kamar Sutera (LKS)-Isteri


Untuk mendaftar sebagai ahli Percuma sila klik alamat website berikut :

www.bio-asli.com/?id=pokkonoy83
<http://www.bio-asli.com/daftar.asp?id=pokkonoy83>

.......................................................................
....................................................

AMARAN! Ketahui bagaimana ingin terus menempa kejayaan demi
kejayaan tanpa henti. Ketahui Cara Sebenar Yang Lebih Tepat Dan
Berkesan Untuk Mendapatkan Apa Yang Anda Ingini Dalam Sekelip
Mata Dan Pada Bila-Bila Masa Sahaja...
INGAT. Jangan lepaskan peluang keemasan ini!
Selamat Maju Jaya, Ikhlas dari.
Admin

Desaku Maju Marketing
(SA0012702-A)
NO 1 Bangunan IKS, Tmn Seri Nakhoda
45200 Sabak Bernam Selangor Malaysia



[Non-text portions of this message have been removed]

__._,_.___
Egroups kendalian http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Sumbangan bahan-bahan bacaan diperlukan.
Terima kasih.

Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

[Bicara-Remaja] Fw: Perbezaan Sifat Lelaki dan Perempuan





----- Forwarded Message ----
From: Nor Hafizah Abd Muttalib <ieza_anoi@yahoo.com>
To: iklanbebasku@yahoogroups.com; iklanboard@yahoogroups.com; iklanpercuma2009@yahoogroups.com; Myniaga2u@yahoogroups.com; uitm-melaka@yahoogroups.com; usahawan_2009@yahoogroups.com; e-perniagaan@yahoogroups.com; ezbiznes@yahoogroups.com; qualityproducts@yahoogroups.com; anoy_scorpio83@yahoo.com
Sent: Saturday, May 30, 2009 11:29:14 AM
Subject: Perbezaan Sifat Lelaki dan Perempuan

Hangatkan hubungan asmara suami isteri, KLIK SINI!!
Dapatkan bentuk badan idaman utk org yg tersayang, KLIK SINI!!

________________________________

(L)Mempunyai ego tersendiri yg menyebabkan sukar menerima pertolongan org lain dan pandangan org lain terutama sekali pasangannya.
(P) Mudah menerima dan terpengaruh dgn pandangan org lain lebih2 lagi dgn org yg dicintainya.

(L) Sekiranya mengalah, menunjukkan tanda tidak bermaruah atau berprinsip.
(P) Mengalah tanda sayang dan pengorbanan yg tidak berbelah bagi.

(L) Menilai kejayaan dan diri berdasarkan hasil atau prestasi yg berlaku didepan mata.
(P) Seringkali menilai diri berdasarkan perasaan dan kualiti hubungan sesama manusia terutamanya org yg disayangi.

(L) Suka menyendiri dan menjauhkan siri apabila berada dlm keadaan tertekan.
(P) Suka bercerita kpd org lain tentang masalah yg sedang dihadapi dgn harapan mendapat simpati.

(L) Mempunyai emosi spt getah iaitu sesuatu perasaan itu hanya sekejap shj.
(P) Mempunyai emosi seperti ombak iaitu suatu perasaan yg lambat reda.

(L) Biasanya suka memberi arahan bersifat ketua yg mempunyai kuasa.
(P) Suka berleter mengenai sesuatu perkara sehingga puas hati.

(L) Bersikap pemurah atau boros.
(P) Bersifat kedekut atau berjimat.

(L) Mempunyai fikiran yang bersifat makro iaitu melihat secara keseluruhan.
(P) Mempunyai penilaian bersifat mikro iaitu melihat sesuatu secara terperinci.

(L) Tidak fokus kepada sesuatu perkara
(P) Fokus kepada sesuatu perkara.

(L) Mempunyai perasaan cinta yang setia dan lebih fleksibel.
(P) Cinta sepenuh hati dan setia pd yg satu.

(L) Suka menyendiri dan berdiam diri apabila imej tergugat
(P) Mudah marah, cemburu atau merajuk apabila imej tergugat.

(L) Bila berkomunikasi kurang teliti mendengar tapi cepat memberi pendapat.
(P) Mendengar dgn teliti sebelum membuat sesuatu keputusan.

(L) Lebih banyak menumpukan kepada aspek fizikal dan kebendaan.
(P) Lebih menumpukan aspek perasaan dan kemanusiaan

(L) Meminta bantuan kerana malas atau tidak berupaya.
(P) Meminta dan memberi bantuan sebagai tanda sayang dan hendak bermanja.

(L) Akan melawan dan menjauhkan diri dan membisu seribu bahasa apabila berlaku pertengkaran.
(P) Biasanya mengalah dan berpura-pura setuju dengan pasangannya.

(L) Tidak suka bercakap tentang pasangannya
(P) Suka bercerita tentang pasangannya dan menghormatinya

(L) Agak keberatan meminta maaf
(P) Lebih mudah meminta maaf

(L) Dapat menyesuaikan diri apabila menghadapi kesukaran
(P) Risau apabila menghadapi kesukaran

(L) Suka MEMBUAT keputusan
(P) Suka MENGIKUT keputusan

(L) Terasa selesa berjauhan dgn keluarga
(P) Suka bersama keluarga

(L) Berfikir jangka panjang dalam pelbagai perkara, penyelesaian untuk kebaikan jangka panjang
(P) Berfikir cara pendek yang lebih hanya untuk selesaikan sesuatu cara dengan cepat

________________________________
Dapatkan alamat E-mel baru anda!
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya!

[Non-text portions of this message have been removed]

__._,_.___
Egroups kendalian http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Sumbangan bahan-bahan bacaan diperlukan.
Terima kasih.

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Groups

Auto Enthusiast Zone

Passionate about cars?

Check out the Auto Enthusiast Zone.

Yahoo! Groups

Do More For Dogs Group

Connect and share with

dog owners like you

Health Groups

for people over 40

Join people who are

staying in shape.

.

__,_._,___

[Bicara-Remaja] Fw: LAWAK HARI INI....





----- Forwarded Message ----
From: Nor Hafizah Abd Muttalib <ieza_anoi@yahoo.com>
To: iklanbebasku@yahoogroups.com; iklanboard@yahoogroups.com; iklanpercuma2009@yahoogroups.com; Myniaga2u@yahoogroups.com; uitm-melaka@yahoogroups.com; e-perniagaan@yahoogroups.com; ezbiznes@yahoogroups.com; qualityproducts@yahoogroups.com; malaysia2020@yahoogroups.com; tunai4u@yahoogroups.com; anoy_scorpio83@yahoo.com
Sent: Saturday, May 30, 2009 11:43:26 AM
Subject: LAWAK HARI INI....

Hangatkan hubgn asmara suami isteri, KLIK SINI!!
Dapatkan bentuk badan idaman utk yg tersayang, KLIK SINI!!
Peluang jana pendapatan yg lumayan utk keluarga tersayang, KLIK SINI!!
________________________________
PUKUL BERAPA BUKA?

Pada suatu tengah malam telepon di rumah seorang pustakawan berdering.
"Pukul berapa perpustakaan akan di buka?" seorang pemuda di hujung talian bertanya.
"Jam 9 pagi encik, apa hal yang penting sangat encik menelifon saya tengah malam buta nie?" tanya pustakawan tadi.
"Tak boleh buka awal lagi ke?" pemuda itu bertanya lagi dengan nada kecewa.
"TIDAK, tidak akan dibuka sebelum pukul 9!" si pustakawan menjawab dengan nada yang tinggi.
"Penting sangat ke sampai encik tidak boleh tunggu sampai pukul 9 pagi untuk masuk?".
"Siapa kata saya mau masuk?" kata pemuda itu kesal,
"SAYA MAU KELUAR!"

MANGGA
Pada suatu hari ada seorang pembeli yang sedang tawar-menawar dengan seorang penjual buah mangga.
Pembeli: "Bang, berapa harga mangga sekilo?"
Peniaga: "RM7!"
Pembeli: "Amboi, mahal sangat... RM5 sudah la!"
Peniaga: "Tak boleh dik, harganya dah cukup murah tu!"
Pembeli: "Kalau tak manis, macam mana bang?"
Peniaga: "Kalau tak manis, tak payah bayar!"
Pembeli: "Kalau macam tu, beri saya yang tak manis 10 kilo!"

SIAPA BANGANG
Seorang
lelaki telefon hospital untuk memberitahu yang isterinya nak bersalin.
Dan jururawat hospital menjawab telefon lelaki tersebut.
Lelaki: "Hello... tolong saya sebab isteri saya nak bersalin!"
Jururawat: "Sila bertenang... ini anaknya yang pertama ke?"
Lelaki: "Apa la punya bangang... ni laki dia la!"
Jururawat: "Pulak... "

RAHSIA MENANGKAP IKAN
Adaseorang nelayan yang selalu dapat banyak ikan bila dia ke laut... so crew TV9 interview dia untuk rahsia dia tangkap ikan.
Crew TV9 : "Apa rahsia pakcik tangkap ikan?"
Nelayan : "Oh, pakcik guna firasat. Pakcik tengok cara isteri pakciktidur bila pakcik bangun pagi.
Kalau dia mengereng ke kiri, pakcik tebar jala ke kiri. Kalau dia mengereng ke kanan pakcik tebar ke kanan."
CrewTV9 : "Kalau isteri pakcik tidur terlentang?"
Nelayan : "Itu tandanya rezeki depan mata, pakcik tak turun ke laut pagi tu... "
CrewTV9 : "O, ye ke... "

MALUNYA
Seorang
wanita muda telah terberanak di dalam sebuah lif.. Dier pun malu macam
nak giler dan tak mahu kuar dari lif itu. Pihak pengurusan bangunan pun
memanggil polis, bomba dan pakar ilmu jiwa untuk pujukdier keluar.
Pakar ilmu jiwa tu pun cakap ler, "Cik... keluar lah... aper nak dimalukan... perkara biase jer nih."
Wanita muda yang terberanak itu pun menjawab, "Tak mau, tak mau, saya malu."
pakar ilmu jiwa itu menambah, "Alah cik... tahun lepas saya ader 1kes lagi teruk... pompuan tu beranak dalam longkang!!"
Mendengarkan kata-kata pakar ilmu jiwa tu jer, wanita muda tu terus meraung bagai nak giler lalu berkata, "Yang tu pun saya gak,uhwaaa.. .. !!!"
Pakar ilmu jiwa itu tak tahu nak cakap aper.

Nyonya Mei Lee
> Pada suatu hari, seorang Nyonya bernama Nyonye Mei Lee datang ke KL untuk
> kali pertama selepas menang loteri. Beliau check-in disebuah hotel mewah
> dan seorang pelayan membawakan begnya menuju ke bilik penginapan Nyonya Mei Lee.
> Nyonya Mei Lee dengan girangnye mengikuti langkah-langkah pelayan itu dan ketika pelayan tersebut menutup pintu, Nyonya Mei Lee melihat ke sekeliling.
> Beliau tetiba menjadi marah lalu berkata kepada pelayan tersebut.
"Eksekius mi, lu jangan ingat wa tua, mali dari kampung, tatak tau duduk hotel.. sudah baya latut latut, lu kasi ini bilik ka??! kicik!! tatak tibi, tatak lemari tatak apa pun??? katil mau titun pun tatak????, haiyyaaa..mau tipu olang ka??!!"
> Lalu pelayan itu pun menjawab, "Sabar Nyonya, ini baru lift, maaa....."
________________________________
Dapatkan alamat E-mel baru anda!
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya!

[Non-text portions of this message have been removed]

__._,_.___
Egroups kendalian http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Sumbangan bahan-bahan bacaan diperlukan.
Terima kasih.

Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

[Bicara-Remaja] Tak Rugi satu sen pun!!!




TAMBAH PENDAPATAN ANDA DENGAN CARA MUDAH & PANTAS !!!

Anda Mampu Menjana Pendapatan RM100 Hingga RM1000+++/Sehari

*Perhatian : Ini adalah masanya anda boleh merubah hidup anda
selamanya..dan kami akan buktikan kata-kata kami ini bukan sekadar
omongan kosong...
Salam sejahtera bicara-remaja
KENAPA ANDA MESTI SERTAI KAMI ?
* Tak rugi satu sen pun kalau anda sertai kami....
1- Pendaftaran PERCUMA, dibekalkan WEB REFERRAL untuk promosi dan
kemudahan sms. Canggihnyer!!
2- Tidak perlu jual produk, anda hanya perlu promosikan produk
syarikat, segala urusan jual/beli & penghantaran produk diuruskan oleh
pihak syarikat. Senangnyer!!
3- Tiada mesyuarat, kursus, seminar atau perjumpaan
upline/downline yang membuang masa anda. Bagusnyer!!
4- Belian bulanan melebihi RM 25.00 sudah layak mendapat komisyen.
Mudahnyer!!
5- Kiraan bonus hingga 20 level dan tiada had penajaan.
Untungnyer!!
6- Produk yang ditawarkan sungguh berkualiti dan terbukti .
Diiktiraf seluruh dunia
* Bagaimana?? Masih ragu-ragu?? Baca seterusnya...
Perhatian : Ini bukan skim pelaburan wang internet @ cepat kaya
KOMISYEN DITAWARKAN
* Pelbagai komisyen yang ditawarkan jika anda menjadi ahli Bioasli. Anda
masih tidak yakin??...
1- Komisyen World Pool (belian awal) tanpa downline pun anda mampu
mendapat komisyen RMxxxx.00++-Kiraan bermula 15 haribulan masa
12:00:01pm setiap bulan. Anda mampu lakukannya..
2- Komisyen penajaan disusun auto secara spill over 5 sehingga 20
level-Affiliate program. Sekiranya anda menaja 5 orang level pertama dan
setiap downline juga menaja 5, jangan asyik tak percaya pendapatan anda
boleh mencecah RM3000.00++ jika mencecah 20 level boleh dapat
RMxxx,xxx,xxx,+++.
3- Komisyen Plan A dan Plan B, Komisyen Direct sponsor, komisyen
belian tajaan dan banyak lagi... Waaa...rasa macam tak percaya pula!!!
4- Komisyen Plan C, pihak syarikat memperuntukkan 70% dari jualan
sebagai komisyen. Komisyen start RM25, komisyen penajaan 10 level RM5
(1L hingga 5L) RM5 (6L hingga 10L) RM10 dan komisyen Money Pool RM10 x
keseluruhan bilangan jualan dan dibahagi dengan mereka yang layak setiap
minggu. (7hb, 14hb, 21hb dan 31hb)

ANDA TERUJA DENGAN SISTEM

PLAN PEMASARAN KAMI!!!

BERTINDAKLAH SEKARANG!!!

RAMAI AHLI KAMI YANG TELAH BERJAYA...

TIDAK RUGI JIKA SEKADAR INGIN MENCUBA...

Pelbagai hadiah ditawarkan dari masa ke semasa, ada set khas pula
tu..boleh jimat...
Masih tak percaya??..sila lihat website kami untuk mengetahui
perkembangan terkini...Sihat, untung dan dapat duit poket...mudahkan??
Produk yang syarikat tawarkan:-

1- Minyak Power 31 (VCO31)-Suami *Produk paling HANGAT di
pasaran...
2- Minyak Kelapa Dara Pure (VCOP)
3- Minyak Kelapa Dara + Habbatus Sauda(VCOHS)
4- Minyak Kelapa Dara Bermadu (VCOH)
5- Jus Herba Mas Madu (JHMM)
6- Kapsul Minyak Kelapa Dara + Habbatus Sauda (CVCO)
7- Kapsul Minyak Kelapa Dara Asli (CVCOP)
8- Website peribadi @ perniagaan @ persatuan
8- Teh Herba Mas Cotek + Misai Kucing + Stevia manisan herba
(THMMS)
9- Kopi Kelapa Dara (KKD)
10- Losyen Minyak Kelapa Dara
11- Sabun Minyak Kelapa Dara
12- Tonik Minyak Kelapa Dara (HUGO)
13- Tonik Minyak Kelapa Dara (POLO)
14- Minyak Kelapa Dara Asli (VCOA)
15- Lotion Power 3 Lines (L3L)-Suami
16- Lotion Kamar Sutera (LKS)-Isteri


Untuk mendaftar sebagai ahli Percuma sila klik alamat website berikut :

www.bio-asli.com/?id=pokkonoy83
<http://www.bio-asli.com/daftar.asp?id=pokkonoy83>

.......................................................................
....................................................

AMARAN! Ketahui bagaimana ingin terus menempa kejayaan demi
kejayaan tanpa henti. Ketahui Cara Sebenar Yang Lebih Tepat Dan
Berkesan Untuk Mendapatkan Apa Yang Anda Ingini Dalam Sekelip
Mata Dan Pada Bila-Bila Masa Sahaja...
INGAT. Jangan lepaskan peluang keemasan ini!
Selamat Maju Jaya, Ikhlas dari.
Admin

Desaku Maju Marketing
(SA0012702-A)
NO 1 Bangunan IKS, Tmn Seri Nakhoda
45200 Sabak Bernam Selangor Malaysia



[Non-text portions of this message have been removed]

__._,_.___
Egroups kendalian http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Sumbangan bahan-bahan bacaan diperlukan.
Terima kasih.

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Groups

Auto Enthusiast Zone

Auto Enthusiast Zone

Car groups and more!

Group Charity

Give a laptop

Get a laptop: One

laptop per child

Y! Groups blog

The place to go

to stay informed

on Groups news!

.

__,_._,___

Jumaat, 29 Mei 2009

[ Motivasi ] Jalan Lurus



Kita hidup di dunia, berawal dari sesosok bayi mungil yang lahir tanpa mengenakan apa-apa telanjang tanpa malu tak membawa apapun dalam kehidupan di dunia ini, dan nanti ketika Akhir hidup kita maka kita akan kembali ke asalnya tanpa membawa harta atau benda yang kita miliki di dunia. mengingat itu jadi bingung dan ingin menjalani hidup dalam jalan yang lurus tanpa terpeseona segala hiruk pikuk dan pesona dunia yang fana dan sementara.

Dalam perjalanan hidup di dunia sebagian orang-orang  rela untuk meminum- minuman keras, mabuk, meninggalkan shalat, free seks, memakan daging yang haram, hanya untuk bisa diterima di lingkungannya, kaya dengan korupsi, mengambil hak-hjak orang lain . Agar menunjukkan diri yang toleran? berharap Semoga dalam perjalanan hidup ini masih bisa menjalani hidup yang lurus dalam menepis muslihat dunia yang sangat menggoda.

kehidupan kita manusia memang terdapat bermacam-macam jalan. Jalan yang ditentukan sendiri oleh manusia berdasarkan keinginan dan tuntutan-tuntutan pribadi, jalan yang dilalui oleh masyarakat dan rakyat, jalan yang dilewati oleh orang-orang tua dan orang-orang bijak kita, jalan yang digariskan untuk masyarakat  dan penguasa , jalan kelezatan lahiriyah duniawi, atau jalan pengasingan diri dari segala bentuk aktifitas sosial. semua adalah pilihan kita untuk mengikutinya.

mencoba menterjemahkan maksud dari jalan lurus adalah jalan tengah dan moderat. Jalan yang lurus berarti jalan kesimbangan dan kemoderatan di dalam segala urusan, dan keterjauhan dari segala bentuk ekstrimitas. Sebagian orang dalam menerima pokok-pokok keimanan, mengalami penyimpangan, sementara sebagian yang lain dalam amal perbuatan dan akhlak, dan yang lain menisbahkan segala perbuatan kepada Tuhan, sehingga menurut mereka manusia tak lagi memiliki kehendak atau peran dalam menentukan nasib sendiri; sedangkan orang lain ada pula yang menganggap dirinyalah yang menentukan segala urusan dan setiap pekerjaan, sehingga menurut mereka Tuhan tak lagi memiliki peran sama sekali dalam hal itu.

Dalam hidup dan memilih jalan hidup juga dalam berusaha bertahan untuk tetap berada di atas jalan yang lurus, kita harus memohon pertolongan dari Tuhan. Karena kita selalu berada dalam ancaman kekeliruan dan ketersesatan. Dan jangan dikira bahwa jika selama ini kita tak pernah mengalami kesesatan dan penyimpangan lalu kita akan selamnya berada di atas jalan kehidupan yang lurus. Betapa banyak diantara kita, manusia, yang telah melewati sebagian umurnya dengan iman, namun ketika telah memperoleh kekayaan atau pengkat kedudukan, maka ia melupakan Tuhan.

YA Tuhan ku, Tunjukan diri ini jalan yang lurus, walau seribu coba dan goda datang silih berganti beri petunjuk agar akhir hidup hamba menjadi baik, itulah salah satu doa yang selalu saya panjatkan setiap berdoa. ketika seorang berjalan dalam jalan  yang lurus akan datang seribu coba dan Godaan. Cobaan akan kesenangan dan kesusahaan, walau sebenarnya semua itu adalah semu.

hal yang membuat kita menyimpang adalah sebuah kebohongan dan kecurangan. Kebohongan dan kecurangan seringkali berkaitan dengan ekonomi dan keuangan. Demi mendapatkan uanglah banyak orang sering bohong dan curang. Namun uang sangat dibutuhkan untuk dapat hidup dan memenuhi berbagai kebutuhan dan keinginan. Penulis Amsal ingin hidup jujur dan lurus karena itu dia tidak ingin kaya-raya secara cepa dan gampang, apalagi menghalalkan segala cara. Sebaliknya dia tidak mau berpura-pura tidak membutuhkan uang atau harta. Dia tidak mau “sok suci” mengatakan miskin itu indah dan bahagia. Kekayaan maupun kemiskinan sama-sama memiliki risiko dan bahaya bagi dirinya. Kekayaan bisa membuatnya menyangkal Allah sebaliknya kemiskinan bisa menggodanya mengambil apa yang bukan haknya. (Sebenarnya orang kaya pun bisa mencuri, dan orang miskin bisa juga bohong). Sebab itu dia mau hidup bahagia dengan menikmati apa yang menjadi hak, kebutuhan dan bagiannya saja. tapi hal ini adalah hanya satu dari seribu coba dan goda agar kita bisa menjalani jalan yang lurus.


Oleh karena pengenalan jalan yang lurus adalah pekerjaan yang sulit, maka ayat selanjutnya mengajukan teladan-teladan bagi kita agar kita dapat mencontohi mereka dalam rangka menemukan jalan lurus ini. Juga orang-orang yang menyimpang dari jalan ini, agar kita jangan ikut tersesat seperti mereka. orang yang hidup jalan yang lurus akan hidup tenang walau datang coba dan goda.

Ampunkanlah kami membangun kepribadian dan iman kami. Isilah dan penuhilah hati kami dengan nilai-nilai yang baik dan mulia. Berilah juga kami kejujuran dan keikhlasan. Berkatilah kami mengusahakan hidup yang sejahtera dengan cara-cara yang baik dan benar. Sebaliknya bantu kami tetap hidup benar dan baik sementara kami memperjuangkan apa yang menjadi kebutuhan dan keinginan kami. Biarlah nama Tuhan dipermuliakan melalui sikap dan gaya hidup kami.

Yang mensyukuri (berterima kasih) akan rahmat-Nya ...... dan Dia memberinya petunjuk pada jalan lurus." (16:121)

Depok 29 Mei 2009
Erwin Arianto

--
Best Regard
Erwin Arianto,SE
エルイン アリアント (内部監査事務局)
-------------------------------------
SINCERITY, SPEED,  INOVATION & INDEPENDENCY
----------------------------------
Pengharapan itu sauh yang kuat dan aman bagi jiwa kita
yang telah dilabuhkan sampai kebelakang tabir.

- Terus mengharapkan yang terbaik, maka kita akan menghasilkan yang terbaik.
- Jangan bersungut-sungut tetapi mengucap syukurlah  senantiasa.

__._,_.___
Egroup ini dikendalikan oleh http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Tidak dibenarkan mengiklan.

http://groups.yahoo.com/group/motivasi-minda
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

[ Motivasi ] Sebuah kehilangan



Yang kita miliki tidak selamanya, terkadang kita sebagai manusia terlalu mengikuti ego dan hawa nafsu untuk memiliki sesuatu, atau menambah jumlah seseuatu kepemilikin, sehingga kita pasti pernah melakukan hal yang tidak sepaputnya untuk mencapai yang kita inginkan, ketika kita begitu mencintai sesuatu akan terasa sedih ketika kita kehilanganya.Karena setiap manusia pasti pernah mengalami kehilangan kita bisa saja kehilangan Materi, Jabatan, kesehatan, kehormatan, kekasih, dan cinta. Bahkan, keberhasilan yang dicapai seseorang

Banyak reaksi kita lakukan saat kita kehilangan sesuatu, mulai dari marah-marah, menangis,stres,Gila, protes pada takdir, hingga ada yang bunuh diri , kehilangan adalah sebuah proses mendapatkan dan begitu pula sebaliknya, mendapatkan adalah bagian dari kehilangan. proses ini mengajarkan  Agar tidak membuat tamak pada realitas dan menyadari hakikat diri sebagai manusia yang memiliki titik nadir pada suatu masanya.

Kehilangan memang menyedihkan tapi kita tidak bisa menghindari itu. Jangan pernah disesali dan ditangisi kehilangan itu, tapi renungilah, buatlah perbandingan dengan tahun yang lalu. Hitunglah dan ukurlah porsinya, seberapa besar kamu kehilangan dan seberapa besar yang kamu dapatkan.

Jangan pernah terlena dengan sebuah kehilangan apalagi yang hilang itu materi atau kebendaan. Jangan pernah menangis atau menjerit bila yang hilang itu adalah sesuatu yang memang akan hilang pada saatnya. Lakukan yang seharusnya kita lakukan, berbesar hatilah dan persiapkan diri kita untuk kehilangan itu. Dalam hidup, suatu hal akan muncul dan akan pergi pada waktunya nanti. Tak ada yg abadi di dunia ini. Kehilangan akan membuat kita merasa rapuh tapi disisi lain kehilangan bisa membuat kita tegar.

Yang perlu kita lakukan saat kehilangan adalah, Intropeksi diri, apaka kita pernah mengambil hak orang lain, sehingga tuhan mengambil hak kita secara paksa, Sadari apakah kehilangan membawa manfaat contoh ketika seseorang kehilangan pekerjaan, ternyata setlah proses kehilangan itu dia menjadi sebuah pengusaha. dan ingat walau dalam keadaan kehilangan akan lebih menyejukan hati kita berusaha mengambil hikmah dari kejadian tersebut.

Kehilangan bisa menimpa siapa saja. Tak pandang bulu. Lelaki, perempuan, anak-anak, orang tua, orang desa, orang kota. Siapa saja. Ini karena kehilangan adalah sebuah proses yang harus dilalui dalam perguliran kehidupan. Memang, sesungguhnya apapun yang ada pada kita selama hidup di dunia ini tiada yang abadi. Karenanya, mungkin kita harus belajar untuk menerima kehilangan. Mempersiapkan diri agar mampu menyiasati  segala bentuk kehilangan yang bisa kapan saja terjadi pada hidup kita. Karena toh tak ada yang mampu menjamin hari esok. Yang dapat kita lakukan hanyalah cermat meminimalisir risiko kehilangan, supaya kita masih kuat melangkah  ketika ada sesuatu yang diambil kembali dari kita. Semoga kita bisa menghadapi kehilangan jika sewaktu-waktu ia datang menghampiri.

Tetapi sesuatu Yang hilang belum tentu meninggalkan kekosongan, karena jejak-jejak yang ditinggalkannya tak pernah benar-benar hilang.Maka, mari belajar untuk mencintai kehilangan itu, karena ia adalah bagian alamiah dari hidup. Kehilangan membuat banyak pelajaran dan pengalaman baru buat kita agar kita dapat menerima dengan baik proses itu, menerima diri kita sendiri, kata orang bijak, manusia tak memiliki apa-apa kecuali pengalaman hidup. Bila Kita sadar kita tak pernah memiliki apapun, kenapa harus tenggelam dalam kepedihan yang berlebihan ketika kita kehilanga, Kemenangan hidup bukan berhasil mendapat banyak, tetapi ada pada kemampuan menikmati apa yang didapat tanpa menguasai.

Pelajaran dari beberapa kehilangan, bahwa dalam setiap kehilangan ada  pembelajaran yang  membuat jiwa makin dewasa. Atau mungkin menjadi sebuah proses lepasnya sebuah ego dalam diri. Di saat kehilangan, kita jadi meringkuk seperti bayi yang tak punya kuasa. Menyadari bahwa sekuat apapun jiwa dan diri, setiap hidup tak pernah lepas dari kehilangan. Bahwa cerita di dunia ini bukan hanya celoteh kita, tapi ada celoteh lain yang harus didengarkan, dipenuhi dan dijalankan. Tak lain demi harmonisasi.

Sayangnya…kehilangan bukan hanya soal normatif, ia juga bicara tentang perasaan. Meskipun begitu kuatnya rasio ini berpijak bahwa satu kehilangan akan tergantikan dengan perolehan yang lain, tapi kenapa begitu sulit merelakan yang hilang

"Saatnya siap untuk menerima kehilangan kapan pun

--
Best Regard
Erwin Arianto,SE
エルイン アリアント (内部監査事務局)
-------------------------------------
SINCERITY, SPEED,  INOVATION & INDEPENDENCY
----------------------------------
Pengharapan itu sauh yang kuat dan aman bagi jiwa kita
yang telah dilabuhkan sampai kebelakang tabir.

- Terus mengharapkan yang terbaik, maka kita akan menghasilkan yang terbaik.
- Jangan bersungut-sungut tetapi mengucap syukurlah  senantiasa.

__._,_.___
Egroup ini dikendalikan oleh http://pusatsumber.kokpasir.com  .
Tidak dibenarkan mengiklan.

http://groups.yahoo.com/group/motivasi-minda
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___